Waarom zou ik koud douchen?

Het nemen van een koude douche wordt steeds populairder. Niet meer dan terecht, want op het gebied van gezondheid biedt dit veel voordelen. Nu kan ik je verklappen dat koud douchen of in een bad van een paar graden liggen echt geen feest is, maar ik weet ook wat het mij oplevert. Wanneer ik de dag begin met een koude douche, ben ik direct wakker, beter geconcentreerd, meer gemotiveerd en over de gehele dag gezien veel energieker. Daarnaast maakt deze vorm van hormese (leg ik hieronder uit) mij weerbaarder tegen klachten en vergroot het mijn weerstand tegen stress en ontstekingen. Dus daarom doe ik het!


 

Koud_Skate4AIR

Deze nep lach zette ik op nadat ik in Oostenrijk dit buitenzwembad van een paar graden indook. Heftig, maar na afloop voelde ik mij fantastisch.

De voordelen van een koude douche (of ijsbad) op een rij

Jezelf dwingen die temperatuurknop een keer de andere kant op te draaien – of in een zwembad van 1(!) graad te springen – heeft behoorlijk wat gezondheidsvoordelen. Koud douchen of baden;

  • versterkt het immuunsysteem
  • verbetert de bloedcirculatie en het transport van lichaamsstoffen
  • stimuleert (spier)herstel na fysieke en/of mentale inspanning
  • kan (gewrichts)pijn tegengaan
  • houdt de conditie van huid en haren gezond
  • gaat de algehele veroudering van het lichaam tegen
  • verbetert de stressbestendigheid en mentale weerbaarheid (tegen depressies)
  • stimuleert de vetverbranding en de omzetting van wit vet (ontstekingen) naar bruin vet (isolatie)
  • is het goedkoopste (preventieve) medicijn dat je ooit zult gebruiken

 

Een koude douche is het goedkoopste medicijn tegen klachten en ziektes. Helaas is dat ook gelijk de reden dat het niet voorgeschreven wordt; er valt geen geld mee te verdienen…

Waarom is kou eigenlijk goed voor je?

Hoe kan het nu eigenlijk dat koud douchen zo goed voor je is, vraag je jezelf misschien af. Het is allerminst comfortabel of leuk om te doen, dus wat kan daar gezond aan zijn? Het punt is dat juist OMDAT het zwaar is, je lichaam hiervan gezonder wordt. Het is net als met hardlopen; ook dit is een korte, intensieve belasting voor je lichaam (en dus zwaar), waarmee je uiteindelijk conditie en uithoudingsvermogen opbouwt. Je lichaam wil namelijk beter tegen deze belasting bestand zijn en dus word je weerbaarder tegen deze inspanning.

Juist omdat een koude douche zwaar is voor je lichaam, is dit gezond voor je

Feitelijk is dat precies hetzelfde wat een koude douche ook doet; het dwingt je lichaam aan de slag te gaan en onder meer je lichaamstemperatuur op pijl te houden. Dit geeft het immuunsysteem een enorme impuls, waardoor er veel energie vrijkomt in je lichaam. Vervolgens gaat je lichaam aan de slag om te herstellen van deze inspanning. Dit zorgt ervoor dat je (nog) weerbaarder wordt (lees; stressbestendiger).

Hormese: een korte intensieve belasting voor het lichaam

Wat ik hierboven beschrijf is een hormetisch effect voor je lichaam, wat betekent dat het een intensieve prikkel (stressor) is waar je uiteindelijk weerbaarder van wordt. ‘That which does not kill us makes us stronger’, oftewel; alles waar je niet aan overlijdt, maakt je uiteindelijk sterker. Voorbeelden van hormese zijn naast het pakken van een koude douche bijvoorbeeld een maaltijd overslaan (vasten), bepaalde voedingsstoffen en intensief bewegen VOOR het eten. Eigenlijk is het niet meer dan je lichaam zo nu en dan prikkelen. Hierdoor raakt het kortdurend uit balans om vervolgens te herstellen en sterker te worden. En met sterker worden bedoel ik dat het de belastbaarheid van je lichaam vergroot, zowel fysiek als mentaal.

Let wel op! Om te herstellen van intensieve (hormetische) inspanningen zoals koud douchen, heeft je lichaam wel voldoende energie nodig. Wanneer je dus niet in een optimale gezondheid bent, moet je niet zonder nadenken in een koud bad springen. Dit werkt dan namelijk averechts omdat de inspanning voor je lichaam dan TE intensief is en het hiervan dus niet of onvoldoende kan herstellen. Dus twijfel je aan je eigen gezondheid? Zorg dan eerst dat je fit genoeg bent om een koude douche aan te kunnen. Je gaat namelijk ook niet ongetraind een marathon lopen.

Just Vital

Hoe werkt dat, een koude douche?

Als je zo ‘gek’ bent om straks een aantal keer per week onder een koude douche te gaan staan, zijn dit mijn tips:

  • Streef naar 30 seconden onder een koude douche staan. Dit zal waarschijnlijk de eerste keer niet lukken, dus bouw dit rustig op. Je zult merken dat je lichaam geleidelijk beter met de kou om kan gaan en je ademhaling sneller stabiliseert.
  • Koud douchen doe je bij voorkeur in de ochtend, aangezien dat het moment is dat je lichaam energie nodig heeft. Het ‘schrikeffect’ zorgt voor de (extra) aanmaak van cortisol in je lichaam, dat nodig is om je lichaamsfuncties van energie te voorzien. Koud douchen in de avond zou dan averechts kunnen werken, want dit verhindert de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
  • Bouw niet de temperatuur langzaam af, maar gooi direct de temperatuur naar beneden. Hierdoor is het schrikeffect voor je lichaam maximaal en de (positieve) effecten dus ook. Hoe kouder hoe beter.
  • Stap bij voorkeur koud onder de douche vandaan (dus niet warm afdouchen). Je lichaam moet dan zelf zijn temperatuur op pijl houden, iets wat na een warme douche dus niet of minder hoeft. Je kunt wel je lichaam een handje helpen door te gaan bewegen.
  • De echte ‘bikkels’ stappen direct onder een koude douche, dus niet eerst warm beginnen. Je lichaam moet dan harder aan de slag, omdat je huid veel minder hitte bevat dan wanneer je met warm water begint. Ideaal bijvoorbeeld voor na het sporten, of gewoon om wakker te worden natuurlijk.
  • Je hoeft dit niet elke dag te doen! Juist doordat het zo intensief is, moet je jezelf de kans geven te herstellen van deze inspanning. Daarnaast went je lichaam aan de belasting als je dit (te) regelmatig doet, waardoor het effect hiervan afneemt. Een paar keer per week onder een koude douche staan is dus (gelukkig) meer dan genoeg.
  • Varieer met warmte(baden)! Naar de sauna gaan is hiervoor de beste optie.

 

“Als koud douchen de norm zou zijn, bij zowel jong als oud, zouden wij vele malen gezonder en vitaler zijn”

De koude douche; alleen voor echte bikkels?

Aangezien ikzelf leidt aan Cystic Fibrosis (taaislijmziekte) voel ik de urgentie om zo gezond mogelijk te blijven. Naast sporten en gezond eten is een koude douche een prima middel mijn lichaam zo fit mogelijk te krijgen. Dit geldt niet alleen voor mijn ziekte, maar dus ook voor veel andere aandoeningen en klachten. Daarom denk ik dat we met zijn allen best eens wat vaker onder een koude douche mogen springen. Als koud douchen de norm wordt, bij zowel jong en oud, ben ik ervan overtuigd dat we hierdoor allemaal gezonder en vitaler worden. Juist af en toe streven naar discomfort (hormese) maakt ons gezonder en ik denk dat de westerse mens zichzelf best wat meer mag uitdagen op dat gebied.

Gerelateerde blogberichten