Hoe voorkom je dat je een zuur persoon wordt?

Verzuren en verzuring

We kennen ze allemaal wel, vrienden in je omgeving die eigenlijk over alles negatief zijn. In de volksmond willen we deze mensen ook wel ‘zure’ personen noemen. Zuur is hier uiteraard figuurlijk bedoeld, maar je kunt ook letterlijk een zuur persoon zijn. Van nature is de mens namelijk een basisch organisme, met een neutrale zuurtegraad van het bloed (pH 7,4). In onze moderne welvarende manier van leven zijn er echter allerlei factoren die ervoor zorgen dat we verzuren. En dat heeft niet alleen gevolgen voor je sociale omgeving, maar ook voor je gezondheid.

zuur_base_grafiek

Hoe ontstaat verzuring?

Verzuring ontstaat door allerlei stressfactoren in het dagelijks leven. Voeding is hierbij de meest bepalende, maar ook factoren als sporten (of het gebrek hieraan), emoties, straling, zware metalen, toxines en synthetische medicatie spelen hierbij een rol. De belangrijkste bronnen van verzurende voedingsstoffen zijn als volgt:

  • Vlees en dierlijke producten
  • Zuivel, zoals melk en kaas
  • Graanproducten
  • Suikers en zoetstoffen
  • Koolzuurhoudende (fris)dranken
  • Koffie en zwarte thee
  • Genotsmiddelen (roken, alcohol)
  • Teveel (dierlijke) eiwitten en vetten
  • Te weinig koolhydraten

 

Door je manier van leven kun je dus LETTERLIJK een zuur persoon worden!

zuur-base-overzicht

Waarom is verzuren schadelijk?

Feitelijk is het heel simpel; zuur betekent dood en base betekent leven. Hoe meer zuren er ontstaan in je lichaam hoe slechter dit voor je is. Je lichaam kan namelijk prima een beperkte hoeveelheid zuren verwerken en uitscheiden, maar heeft hier wel energie en mineralen voor nodig. Wanneer je over een langere periode teveel zuren binnenkrijgt kan dit dan leiden tot (energie)tekorten. Mineralen (zoals natrium, kalium, calcium, magnesium, ijzer en zink) zijn bijvoorbeeld nodig om te binden aan zuren, die vervolgens worden uitgescheden via de nieren. Tekorten zorgen ervoor dat het lichaam mineralen gaat onttrekken uit het eigen weefsel, zoals de botten. Daarnaast worden noodbasen ontrokken uit eiwitten, wat ten koste gaat van de spiermassa.

 

“Verzuring speelt ALTIJD een rol bij klachten en ziektes, maar is vrijwel nooit de enige oorzaak”

 

Deze (langdurige) verzuring is een grote belasting voor de organen. Vooral de alvleesklier (die de zuren neutraliseert met de aanmaak van bicarbonaat) en de nieren (die zuren uitscheid) hebben hieronder te leiden. Uiteindelijk kan het gevolg zijn dat zuren zich in het lichaam opstapelen (slakken) en hierdoor weefselschade kan ontstaan. Dit is vaak het begin van ziekte en chronische klachten (acidose). Denk hierbij aan klachten die vaak niet direct verklaarbaar zijn, zoals huidproblemen, krampen, cellulitis, tand(vlees)problemen, haaruitval, allergieën, slechte spijsvertering, infecties, weinig energie, slaapproblemen, overgewicht en depressieve gevoelens. Om er een paar te noemen. En hoe langer je rondloopt met verzuring, hoe erger de symptomen kunnen worden. Tot aan het degenereren (beschadigen) van organen aan toe.

Botontkalking en verzuring

Calcium is een belangrijk mineraal wat door het lichaam gebruikt wordt om verzuring tegen te gaan. Dus hoe meer zuren binnenkrijgt, hoe meer calcium er gebruikt wordt. Uiteindelijk kan dit leiden tot tekorten aan calcium, waardoor het lichaam dit mineraal gaat onttrekken uit de botten en het weefsel. Verzuring is dan ook de nummer 1 oorzaak van botontkalking.

Osteoporose ontstaat dus niet omdat we te weinig calcium binnenkrijgen, maar omdat het lichaam hiervan teveel verbruikt. Daarom is het advies om veel melk te drinken om botontkalking tegen te gaan volstrekt belachelijk; hiervan verzuurt je lichaam alleen maar meer, met meer ontkalking tot gevolg. Niet voor niks komen botbreuken het meeste voor in landen met een hoge zuivelconsumptie!

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3421108/.

In de reguliere geneeskunde wordt eigenlijk alleen gekeken naar symptomen (medicijnen) en bacteriën (antibiotica). De pH-waarde van (toekomstige) patiënten wordt hier (helaas) volledig of grotendeels genegeerd. Dit is ontzettend zonde en op zijn minst vreemd te noemen, aangezien al tientallen jaren geleden is aangetoond dat een goede gezondheid altijd samengaat met evenwicht tussen basen en zuren in het lichaam. Natuurlijk heeft een ziekte of klacht (bijna) nooit één enkele oorzaak, maar (langdurige) verzuring speelt ALTIJD een rol.

Like Just Vital voor advies, inspiratie en motivatie!

De reden waarom de zuur-base toestand van patiënten in de westerse ‘geneeskunde’ wordt genegeerd, laat zich uiteraard makkelijk raden. Dit is namelijk geen verdienmodel (lees; pakt de oorzaak van klachten aan) en is absoluut niet in het belang van de machtige farmacie (en de economie). Maar dat is weer een ander verhaal, waar ik het nu niet over wil hebben.

Gelukkig heb je om verzuring in je lichaam aan te pakken geen dokter of ziekenhuis nodig. Sterker nog, verzuring is volledig tegen te gaan door enkel je voedingspatroon en levensstijl aan te passen.

Wat kun je doen tegen verzuring?

Omdat er veel factoren zijn waardoor we kunnen verzuren, zijn er ook veel mogelijkheden om dit tegen te gaan. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar in één keer heel je levensstijl en voedingspatroon omgooien werkt meestal niet. Doe het daarom stap voor stap en onthoud daarbij dat elke verbetering er één is!

  • Allereerst is het van belang dat je zoveel mogelijk verzurende factoren uit je leven krijgt. Stress speelt hierbij een bepalende rol en is een grote bron van verzuring. Probeer daarom een positieve levenshouding aan te nemen en vermijd ‘zure’ gedachtes.
  • Streef naar een voedingspatroon met ongeveer 75% basisch voedsel en 25% verzurend voedsel. Dat wil zeggen weinig (of geen) vlees, zuivel en zoetigheid, en veel groente en fruit. Wanneer je voeding in balans is, wordt je lichaam dat vanzelf ook. Een goed overzicht van voedingsstoffen en de mate van verzuring vind je hier.
  • Maak zelf je eten klaar en vermijd kant- en klaarmaaltijden. Neem ook te tijd voor je eten zelf en kauw voldoende!
  • Drink tussen de maaltijden door voldoende water om de nieren te ondersteunen. Ook kruidenthee is een goede optie.
  • Begin de dag met een glas citroenwater. Ondanks de zure smaak van citroen is dit één van de beste manieren om verzuring in het lichaam tegen te gaan. Daarnaast biedt citroenwater nog veel meer voordelen.
  • Beweeg voldoende op een lage intensiteit. Om verzuring tegen te gaan is het van belang dat je (sport)activiteiten doet op ongeveer 50% van je capaciteit. Dit zorgt er namelijk voor dat je de aerobe verbranding activeert (=verbranding mét zuurstof) en dit helpt om zuren uit het lichaam te krijgen. Bij intensieve sporten, zoals sprinten, gewichtheffen of een intervaltraining, maakt het lichaam gebruik van een verbranding zónder zuurstof (anaeroob). Hierbij komen o.a. melkzuren, ketozuren en zwavelzuren vrij die juist bijdragen aan de verzuring van het lichaam. Op zichzelf helemaal niet erg natuurlijk, maar als je verzuring wilt tegengaan kun je beter aerobe (sport)activiteiten doen. Goede voorbeelden hiervan zijn fietsen, (rol)schaatsen, traplopen (niet sprinten), roeien, touwtjespringen, dansen en (door)wandelen.
  • Daarnaast kun je jouw lichaam helpen met ademhalingsoefeningen, zodat je longen de overtollige koolzuren kunnen uitscheiden. Ook zweten (sauna) is een goede optie om je huid en slijmvliezen te ondersteunen afvalstoffen kwijt te raken.
  • Tot slot is het gebruik van een basen-complex zoals natriumbicarbonaat (baking soda) een perfect middel om verzuring tegen te gaan. Deze stof wordt in grote hoeveelheden geproduceerd door de alvleesklier om de pH-waarde van het bloed neutraal te houden. Extra inname hiervan kan het lichaam ondersteunen verzuring tegen te gaan.

 

“De zuur-base toestand van je lichaam kan het verschil zijn tussen positief in het leven staan, of alles juist zuur inzien”

 

De zuur-base verhouding is de sleutel voor een vitaal leven

Helaas zijn weinig mensen zich (nog) bewust van de invloed van verzuring op de kwaliteit van leven. Niet alleen voor je gezondheid, maar ook écht hoe je bent als persoon. Het kan het verschil zijn tussen positief in het leven staan, of alles zuur inzien. En ook gezondheidsklachten die gerelateerd zijn aan verzuring helpen natuurlijk niet mee.

Sinds ik me hiervan bewust ben sta ik een stuk positiever in het leven en ben ik zo goed als medicijnvrij. En dat laatste is met taaislijmziekte (wat ik dus heb) een zeldzaamheid. Door stap voor stap mijn levensstijl en voedingspatroon aan te passen ben ik in een goede gezondheid met minimale klachten. Verzuring tegengaan is daarin een belangrijke stap geweest.

Dus mocht je met bepaalde klachten rondlopen, is mijn advies; pak je verzuring aan! Laat de pH-waarde van je urine testen (makkelijkste en goedkoopste manier) en ga aan de hand van de uitslag aan de slag met je leefstijl en voeding. Het zou dan zomaar kunnen dat de klachten die je hebt verdwijnen en je leven er een stuk leuker op wordt. Wel zo leuk voor jezelf én je omgeving!

Door
Dave van Brakel heeft zelf Cystic Fibrosis (taaislijmziekte) maar is mede dankzij zijn levensstijl in een goede gezondheid. Naast zijn ervaring met deze genetische aandoening heeft hij orthomoleculaire geneeskunde gestudeerd, waarmee hij zichzelf én anderen helpt vitaal te leven. Met zijn artikelen op Just Vital streeft hij naar bewustwording op het gebied van gezondheid en welzijn, voor iedereen die zijn of haar kwaliteit van leven wilt verbeteren.

Reacties op dit artikel

avatar
wpDiscuz