Ook jij hebt (waarschijnlijk) een tekort aan vitamine D

Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft een gebrek aan voldoende vitamine D. Jij wellicht ook dus. Een tekort aan vitamine D kan behoorlijk invloed hebben op je gezondheid en een vitaal leven in de weg staan.

Vitamine D tekorten in Nederland

Als je in Nederland woont, werkt en leeft, is de kans groot dat jij een tekort hebt aan vitamine D. Dit klinkt wellicht overdreven, maar helaas is dit het niet. Recente onderzoeken van de laatste jaren hebben aangetoond dat grote groepen mensen in Nederland en omliggende landen te lage vitamine D waardes hebben. Daarnaast is ook aangetoond dat vitamine D veel meer functies heeft dan enkel de calciumstofwisseling (voor sterke botten en tanden) waar voorheen van werd uitgegaan. Steeds meer onderzoeken laten namelijk verbanden zien met het ontstaan van verschillende klachten, ziektes en aandoeningen. Een tekort aan vitamine D staat een gezond en vitaal leven dus in de weg en beïnvloedt daarnaast ook jouw stemming en gemoedstoestand.

Vitamine D en onze manier van leven

Maar dan nu de vraag, waar komt dit tekort vandaan en wat kunnen wij hier aan doen?

Allereerst is het goed om te weten dat vitamine D wordt aangemaakt in het lichaam wanneer voldoende zonlicht wordt opgenomen. Deze eigen aanmaak is vele malen groter dan de opname uit voedsel, wat over het algemeen heel weinig bevat. Hier zit hem dan ook gelijk het grootste probleem. Vanwege de ligging van Nederland is alleen tussen de maanden mei en september de positie en sterkte van de zon dusdanig dat voldoende vitamine D kan worden aangemaakt. Hiervoor moet je dan wel buiten zijn (dus niet achter glas), niet teveel kleding dragen, jezelf niet insmeren met zonnebrand én moet het ook nog eens onbewolkt zijn. Al met al geen gemakkelijke opgave dus, aangezien wij als Nederlanders grotendeels binnen werken en ons allemaal is geleerd onszelf goed in te smeren als we naar het strand gaan.

Interessant detail: in Miami (VS) zijn de tekorten ondanks het zonnige weer relatief hoog, simpelweg omdat men zich daar overdreven veel insmeert met zonnebrand.

De ligging van Nederland is niet optimaal

Landen op dezelfde breedtegraad als Nederland of daarboven hebben dus geen optimale ligging voor voldoende aanmaak van vitamine D. En onze manier van leven draagt daar al helemaal niet aan bij. Zelfs als je een lichte huid hebt is het daardoor moeilijk om voldoende vitamine D aan te maken in Nederland. Logischerwijs hebben mensen met een donkere huidskleur dus een nog groter risico op een tekort aan vitamine D, omdat deze groep mensen minder snel vitamine D aanmaakt.

Het antwoord op de vraag wat wij dus kunnen doen aan een tekort aan vitamine D is eigenlijk heel simpel: Of je verhuist per direct naar een mediterraan gebied, of je past je levensstijl aan en/of start met het nemen van een voedingssupplement in de vorm van vitamine D. Het is inderdaad heel krom, maar voor een gezond en vitaal leven in Nederland zijn wij deels afhankelijk geworden van voedingssupplementen. En dan bedoel ik niet alleen in de wintermaanden, maar óók in de zomer als je gewoon aan het werk bent op kantoor.

Naast suppletie is overigens ook zonnebanken een prima optie om meer vitamine D aan te maken. Zorg er dan echter wel voor dat je in een goede gezondheid verkeert, zodat je lichaam zichzelf kan beschermen tegen de Uv-straling.

Optimale vitamine D waardes zijn belangrijk

Ter referentie; mensen die leven in mediterrane gebieden hebben over het algemeen een vitamine D concentratie van ongeveer 100 tot 200 eenheden (nmol) per liter in het bloed. In Nederland liggen deze waardes rond de 50, waarvan ongeveer 1/3 van de bevolking onder zit. Wanneer de hoeveelheid vitamine D onder de 80 nmol/l ligt, worden bepaalde lichaamsfuncties al beperkt. Je begrijpt dus dat lage waardes wel degelijk invloed hebben op mijn en jouw gezondheid. Voor een vitaal leven in Nederland is het dus essentieel dat je voldoende vitamine D aanmaakt – al dan niet met suppletie en/of het aanpassen van je levensstijl.

In onderstaande afbeelding is te zien dat een waarde tot 250 nmol/l optimaal is. Pas daarna wordt vitamine D toxisch, maar deze (extreem) hoge waarde is met enkel voeding en/of supplementen onmogelijk te bereiken.

Gerelateerde blogberichten