Olijfolie is NIET gezond

De meeste mensen vandaag de dag hebben het geloof dat olijfolie gezond is. Het is onderdeel van het mediterrane dieet, dan moet het wel goed voor je zijn toch? Niks is minder waar en olijfolie lijkt dan ook langzaam zijn naam als ‘gezonde olie’ te verliezen. En dat is niet meer dan terecht, blijkt uit meerdere studies waarin is aangetoond dat olijfolie helemaal niet de gezondheidsvoordelen biedt zoals wordt geclaimd.


Olijfolie is één van de voedingsstoffen met de grootste caloriedichtheid die we kennen. Het veelvuldig eten hiervan vervet de bloedvatwanden, waardoor deze verstijven en de doorbloeding vermindert. Dit leidt tot een verlaagde bloedtoevoer in het lichaam, wat de kans op hart- en vaatziektes vergroot. BRON

Dr. Michael Klaper - Expert op het gebied van preventieve leefstijl en voeding

Olijfolie en het mediterrane dieet

Uit een onderzoek uit 2000 bleek al dat de gezondheidsvoordelen van het zogenoemde mediterrane dieet niks met olijfolie te maken heeft. Dr. Harper onderschrijft dat dit dieet vooral gezond is doordat de voeding rijk is aan antioxidanten en omega-3 vetzuren. Uit dezelfde studie bleek echter wel dat olijfolie bijdraagt aan een verminderde bloedtoevoer naar organen en daardoor het risico op hart- en vaatziektes vergroot. Dit maakt het mediterrane dieet overigens nog steeds gezond, maar dan “ondanks het veelvuldig gebruik van olijfolie”.

“Het mediterraanse dieet is gezond, doordat het rijk is aan antioxidanten en omega-3 vetzuren. En dus NIET door het gebruik van olijfolie.

Olijfolie heeft net als alle andere (plantaardige) oliën een negatieve impact op de gezondheid. Een hoge vetinname kan de kwaliteit van de bloedvaten verslechteren en de kans op diabetes type 2 verhogen. Het gebrek aan vezels én de hoge caloriedichtheid zorgt er daarnaast voor dat je er makkelijk van aankomt. Voor de geclaimde gezondheidsvoordelen is simpelweg geen enkel wetenschappelijk bewijs. Het mediterraanse dieet lijkt te zijn misbruikt om de consumptie van olijfolie (en vetten) te stimuleren, ten koste van onze gezondheid.

Olijfolie bestaat voor 100% uit vet

Veel mensen hebben de illusie dat een salade gezonder wordt wanneer je deze besprenkelt met olijfolie. Ook bakken in olijfolie wordt als gezond gezien. Dat is op zijn minst bijzonder te noemen. Olijfolie is namelijk niks meer dan 100% geraffineerd vet en heeft een hogere caloriedichtheid dan welke voeding dan ook. Een theelepel olijfolie bevat maar liefst 13,5 gram vet, dat gelijk staat aan ongeveer 120 calorieën. Ook bevat olijfolie 14 keer meer omega-6 vetzuren dan omega-3 vetzuren, terwijl de optimale verhouding 4:1 is. Daarnaast is de voedingswaarde ontzettend laag, aangezien alle koolhydraten, vitaminen, mineralen, vezels en water eruit zijn verwerkt. Hierdoor verzadig je bijna niet en kun je makkelijk een enorme hoeveelheid (onnodige) calorieën binnenkrijgen.

Voor de geclaimde gezondheidsvoordelen van olijfolie is geen enkel bewijs

Volgens Dr. Michael Klaper is er geen enkel bewijs voor de geclaimde gezondheidsvoordelen van olijfolie. De hype is ontstaan in de jaren 60, toen bekend werd dat het mediterraanse dieet goed was voor hart- en bloedvaten. Aangezien olijfolie onderdeel is van dit dieet, werd aangenomen dat dit mede komt door de aanwezigheid van dit ‘gezonde’ vet. Tot de dag van vandaag is daar echter geen enkel bewijs voor. “Het mediterraanse dieet is gezond omdat het voornamelijk bestaat uit fruit, groentes en volkorenproducten. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat olijfolie daar ook een rol in speelt”, aldus Dr. Klaper.  

Olijven zijn gezond, olijfolie niet

Dit wil echter niet zeggen dat olijven zelf ongezond zijn. “Het probleem is dat we van veel gezonde producten alleen nog maar de oliën binnenkrijgen”, zegt Dr. Harper. “Wanneer je olijven gewoon eet zijn deze enorm gezond. De opname verloopt geleidelijk en je raakt door de vezels sneller verzadigd dan van olie”. Eet je voedsel zoals de natuur het bedoeld heeft en eet je fruit en groentes onbewerkt. Gezonde vetten zoals omega-3 haal je dan bijvoorbeeld uit avocado’s, noten en zaden. Geen enkele olie hoort thuis in een gezond voedingspatroon, dus ook geen olijf- en kokosolie. Als je een olie gebruikt, doe dat dan omdat dit makkelijk en/of lekker is. Maar besprenkel je salade niet met olijfolie omdat je denkt dat daardoor je maaltijd gezonder wordt. Niks wordt gezonder als je het besprenkelt met 100% vloeibaar vet. Ook een salade niet.

De waarheid over olijfolie

Voor de duidelijkheid; olijfolie is echt niet dusdanig slecht dat je dit nooit zou moeten eten. Samen met kokosolie is olijfolie waarschijnlijk de MINST ONGEZONDE olie die er is. Maar gezond is het niet – zo simpel is het wel:

  • Olijfolie beschermt het hart NIET. De onverzadigde vetten in olijfolie zijn uiteraard beter dan verzadigde en transvetten, maar dat maakt het nog niet gezond.
  • Een veel gebruikt argument voor de gezondheidsvoordelen van olijfolie is omdat het rijk is aan polyfenolen. In werkelijkheid bevatten bijna alle (groene) groentes een aanzienlijke hoeveelheid aan polyfenolen – daar heb je geen olijfolie voor nodig.
  • Olijfolie helpt niet met het verlagen van je LDL cholesterol. Deze misvatting is afkomstig van onderzoek waarbij mensen (dierlijk) vetrijk voedsel als kaas, boter en vlees vervingen door olijfolie. Natuurlijk verlaagt het LDL cholesterol als je stopt met het eten van deze producten – maar dat komt NIET door de olijfolie.

Gerelateerde blogberichten