Hoe voorkom je dat je een zuur persoon wordt?

We kennen ze allemaal wel, vrienden in je omgeving die eigenlijk over alles negatief zijn. In de volksmond willen we deze mensen ook wel ‘zure’ personen noemen. Zuur is hier uiteraard figuurlijk bedoeld, maar je kunt ook letterlijk een zuur persoon zijn. Van nature is de mens namelijk een basisch organisme, met een neutrale waarde van het bloed (pH 7,4). In onze moderne welvarende manier van leven zijn er echter allerlei factoren die ervoor zorgen dat we verzuren. En dat heeft niet alleen gevolgen voor je sociale omgeving, maar ook voor je gezondheid.


 

Hoe kun je zuur worden?

Verzuring ontstaat door allerlei stressfactoren in het dagelijks leven. Voeding is hierbij de meest bepalende, maar ook factoren als sporten (of het gebrek hieraan), emoties, straling, zware metalen, toxines en synthetische medicatie spelen hierbij een rol. De belangrijkste bronnen van verzurende voedingsstoffen zijn als volgt:

  • Vlees en dierlijke producten
  • Zuivel, zoals melk, kaas en eieren
  • Graan- en maisproducten
  • Geraffineerde suikers en zoetstoffen
  • Koolzuurhoudende (fris)dranken
  • Koffie en zwarte thee
  • Genotsmiddelen (roken, alcohol, drugs)
  • Teveel (dierlijke) eiwitten en vetten
  • Te weinig koolhydraten

 

Of voeding wel of niet verzurend is heeft grotendeels te maken met de samenstelling. Zuren moet je daarbij zien als de afvalstoffen die vrijkomen tijdens het verteringsproces. Hoe moeilijker verteerbaar iets is, hoe meer (zure) afvalstoffen vrijkomen. Eiwitten zijn bijvoorbeeld een zware belasting voor je lichaam, terwijl fruit heel licht verteerbaar is.

Door je voedingspatroon en leefstijl kun je dus LETTERLIJK een zuur persoon worden!

Waarom is verzuring schadelijk?

Feitelijk is het heel simpel; zuur betekent dood en base betekent leven. Zuren beschadigen celweefsel en basen herstellen deze. Hoe meer zuren in je lichaam, hoe slechter dit voor je is. Het lymfesysteem probeert altijd zoveel mogelijk afvalstoffen uit te scheiden, maar heeft hier wel energie én mineralen voor nodig. Wanneer je over een langere periode teveel zuren binnenkrijgt kan dit dan leiden tot (energie)tekorten. Mineralen (zoals natrium, kalium, calcium, magnesium, ijzer en zink) zijn bijvoorbeeld nodig om te binden aan zuren, die vervolgens worden uitgescheden via de nieren. Voedingstekorten zorgen ervoor dat het lichaam mineralen gaat onttrekken uit het eigen weefsel, zoals de botten. Daarnaast worden noodbasen ontrokken uit eiwitten, wat ten koste gaat van de spiermassa.

Verzuring speelt ALTIJD een rol bij klachten en ziektes, maar is vrijwel nooit de enige oorzaak

Deze (langdurige) verzuring is een grote belasting voor de organen. Vooral de alvleesklier (die de zuren neutraliseert met de aanmaak van bicarbonaat) en de nieren (die zuren uitscheid) hebben hieronder te leiden. Uiteindelijk kan het gevolg zijn dat zuren zich in het lichaam opstapelen (slakken) en hierdoor weefselschade kan ontstaan. Dit wordt acidose genoemd en is vaak het begin van chronische klachten. Denk hierbij aan symptomen die vaak niet direct verklaarbaar zijn, zoals huidproblemen, krampen, cellulitis, tand(vlees)problemen, haaruitval, allergieën, slechte spijsvertering, infecties, weinig energie, slaapproblemen, overgewicht en depressieve gevoelens. Om er een paar te noemen. En hoe langer je rondloopt met verzuring, hoe erger de symptomen kunnen worden. Tot aan het degenereren (beschadigen) van organen aan toe.

Botontkalking en verzuring

Calcium is een belangrijk mineraal wat door het lichaam gebruikt wordt om verzuring tegen te gaan. Hoe meer zuren je binnenkrijgt, hoe meer calcium er gebruikt wordt. Uiteindelijk kan dit leiden tot tekorten. Het lichaam gaat hierdoor dit mineraal onttrekken uit de botten en het bindweefsel. Hierdoor gaat de kwaliteit achteruit en kan botontkalking (osteoporose) ontstaan.

Verzuring is dan ook de nummer 1 oorzaak van botontkalking. Osteoporose ontstaat dus niet omdat we te weinig calcium binnenkrijgen, maar omdat het lichaam hiervan teveel verbruikt. Daarom is het advies om veel melk te drinken om botontkalking tegen te gaan volstrekt belachelijk; hiervan verzuurt je lichaam alleen maar meer, met meer ontkalking tot gevolg. Niet voor niks komen botbreuken het meeste voor in landen met een hoge zuivelconsumptie!

Bron: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3421108/.

Verzuring is ALTIJD een oorzaak

In de reguliere geneeskunde wordt eigenlijk alleen gekeken naar symptomen (medicijnen) en bacteriën (antibiotica). De pH-waarde van (toekomstige) patiënten wordt hier (helaas) volledig of grotendeels genegeerd. Dit is ontzettend zonde en op zijn minst frustrerend te noemen, aangezien in de vorige eeuw al is aangetoond dat een goede gezondheid altijd samengaat met evenwicht tussen basen en zuren in het lichaam. Natuurlijk heeft een ziekte of klacht (bijna) nooit één enkele oorzaak, maar (langdurige) verzuring speelt ALTIJD een rol.

Om verzuring aan te pakken heb je gelukkig geen dokter nodig. Dit heb je volledig zelf in de hand.

De reden waarom de zuur-base toestand van patiënten in de westerse ‘geneeskunde’ wordt genegeerd, laat zich uiteraard makkelijk raden. Dit is namelijk geen verdienmodel (lees; pakt de oorzaak van klachten aan) en is absoluut niet in het belang van de machtige farmacie (en de economie). Maar dat is weer een ander verhaal, waar ik het nu niet over wil hebben.

Gelukkig heb je om verzuring in je lichaam aan te pakken geen dokter of ziekenhuis nodig. Sterker nog, verzuring is tegen te gaan door enkel je voedingspatroon en levensstijl aan te passen.

Wat kun je doen tegen verzuring

Omdat er veel factoren zijn waardoor we kunnen verzuren, zijn er ook veel mogelijkheden om dit tegen te gaan. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar in één keer heel je levensstijl en voedingspatroon omgooien werkt meestal niet. Doe het daarom stap voor stap en onthoud daarbij dat elke verbetering er één is!

  • Allereerst is het van belang dat je zoveel mogelijk verzurende factoren uit je leven krijgt. Stress speelt hierbij een bepalende rol en is een grote bron van verzuring. Probeer daarom een positieve levenshouding aan te nemen en vermijd ‘zure’ gedachtes.
  • Streef naar een voedingspatroon met ongeveer 75% basisch voedsel en 25% verzurend voedsel. Dat wil zeggen weinig (of geen) vlees, zuivel en zoetigheid, en veel groente en fruit. Wanneer je voeding in balans is, wordt je lichaam dat vanzelf ook. Een goed overzicht van voedingsstoffen en de mate van verzuring vind je hier.
  • Maak zelf je eten klaar en vermijd kant- en klaarmaaltijden. Neem ook te tijd voor je eten zelf en kauw voldoende!
  • Drink tussen de maaltijden door voldoende water om de nieren te ondersteunen. Ook kruidenthee is een goede optie.
  • Begin de dag met een glas citroenwater. Ondanks de zure smaak van citroen is dit één van de beste manieren om verzuring in het lichaam tegen te gaan. Daarnaast biedt citroenwater nog veel meer voordelen.
  • Beweeg voldoende op een lage intensiteit. Om verzuring tegen te gaan is het van belang dat je (sport)activiteiten doet op ongeveer 50% van je capaciteit. Dit zorgt er namelijk voor dat je de aerobe verbranding activeert (=verbranding mét zuurstof) en dit helpt om zuren uit het lichaam te krijgen. Bij intensieve sporten, zoals sprinten, gewichtheffen of een intervaltraining, maakt het lichaam gebruik van een verbranding zónder zuurstof (anaeroob). Hierbij komen o.a. melkzuren, ketozuren en zwavelzuren vrij die juist bijdragen aan de verzuring van het lichaam. Op zichzelf helemaal niet erg natuurlijk, maar als je verzuring wilt tegengaan kun je beter aerobe (sport)activiteiten doen. Goede voorbeelden hiervan zijn fietsen, (rol)schaatsen, traplopen (niet sprinten), roeien, touwtjespringen, dansen en (door)wandelen.
  • Daarnaast kun je jouw lichaam helpen met ademhalingsoefeningen, zodat je longen de overtollige koolzuren kunnen uitscheiden. Ook zweten (sauna) is een goede optie om je huid en slijmvliezen te ondersteunen afvalstoffen kwijt te raken.

Ontzuren is de basis voor optimale gezondheid

Helaas zijn weinig mensen zich (nog) bewust van de invloed van verzuring op onze gezondheid. Ook je gemoedstoestand wordt beïnvloed door een verzuurd lichaam. Het kan het verschil zijn tussen positief in het leven staan, of alles zuur inzien. En ook gezondheidsklachten die gerelateerd zijn aan verzuring helpen natuurlijk niet mee.

De zuur-base toestand van je lichaam kan het verschil zijn tussen positief in het leven staan, of alles juist zuur inzien

Sinds ik me hiervan bewust ben sta ik een stuk positiever in het leven en ben ik zo goed als medicijnvrij. En dat laatste is met taaislijmziekte (wat ik dus heb) een zeldzaamheid. Door stap voor stap mijn levensstijl en voedingspatroon aan te passen ben ik in een goede gezondheid met minimale klachten. Verzuring tegengaan is daarin een belangrijke stap geweest.

Optimale gezondheid bereiken kan maar op één manier en dat is door te ontgiften. Alleen wanneer het lichaam schoon is van afvalstoffen en zuren is het in staat zichzelf te herstellen. Alle klachten en gelabelde ziektes kunnen op die manier worden tegengegaan. Het beste boek wat ik op dit gebied kan adviseren is ‘The Detox Miracle’ van Dr. Robert Morse. Ook onderstaande video geeft uitstekend weer hoe ontzuren werkt en wat je daarvoor moet doen. Het ontgiften van het lichaam is de enige weg naar een gewoon vitaal leven in optimale gezondheid. En dat heb je volledig zelf in de hand!

Gerelateerde blogberichten