10 goede manieren om ziek te worden

Ziek worden dat kunnen we allemaal en is in onze moderne maatschappij helemaal niet zo moeilijk. Gelukkig hoor je tegenwoordig steeds meer adviezen om ziekte te voorkomen, al houdt dat meestal wel in dat je hiervoor bepaalde gewoontes moet laten. Desondanks blijven het aantal zogenoemde ziektes in de wereld toenemen, dus wat zijn dan de gewoontes die dit juist WEL veroorzaken? Speciaal daarom heb ik tien veel voorkomende gewoontes opgesomd die jouw kans op ziekte vergroten en daarmee je kwaliteit van leven (aanzienlijk) kunnen verminderen. Niet schrikken als je er aan veel voldoet, want het zijn simpelweg gewoontes die wij in onze (westerse) levensstijl allemaal toepassen.

95% van alle ziektes, aandoeningen en klachten zijn gerelateerd aan onze levensstijl

Lifestyle and nutritional imbalances associated with Western diseases (2013)

1. De gehele dag door eten en drinken

Wanneer je op een dag maar vaak genoeg eet of drinkt, is je lichaam constant bezig met het opnemen en verteren van voedsel. Hierdoor is je spijsvertering de gehele dag door actief, wat (heel veel) energie kost. Voor je spijsverteringsorganen is dit daarnaast een behoorlijke belasting. Dit gaat uiteindelijk ten koste van andere lichaamsfuncties, zoals het uitscheiden van afvalstoffen (ontgiften). Deze (zure) afvalstoffen kunnen zich ophopen in het lymfesysteem en uiteindelijk je cellen beschadigen. Het begin van klachten en ziekte.

Wat is een vitaal voedingspatroon?

Vitale tip

Streef ernaar om voldoende tijd te nemen tussen eetmomenten door. Hierdoor geef je jouw spijsvertering rust. Het lichaam heeft dan de mogelijkheid zichzelf te ontgiften, wat belangrijk is voor een optimale gezondheid. Afhankelijk van wat en hoeveel je eet heeft de spijsvertering ongeveer 4-6 uur nodig om tot rust te komen. Drie eetmomenten per dag is daarom meer dan genoeg (minder kan ook). Tussendoor drink je dan bij dorst water of eventueel iets licht verteerbaar zoals fruit.

Just Vital

2. Belast je lichaam met voeding

Als je het lichaam elke dag – dag in dag uit – belast met dezelfde (ongezonde) voedingsstoffen ga je hiervan vanzelf last ondervinden. Denk hierbij aan (geraffineerde) suikers, frisdranken, granen, zuivel, plantaardige oliën (=100% vet), bewerkt (rood)vlees en eigenlijk alle gefabriceerde voedingsmiddelen die je in de supermarkt vindt. Nu kan het menselijk lichaam ongelofelijk veel hebben (zo zijn we ontworpen), maar dan moet het niet elke dag weer belast worden met dezelfde schadelijke stoffen. Wanneer je dit wel doet, ontstaat er verzuring in je lichaam die leiden tot langdurige (chronische) ontstekingen. Dit ligt aan de basis van veel klachten, allergieën, intoleranties en ziekte.

Vitale tip

Vermijd zoveel mogelijk belaste, verzurende voeding. Probeer het eten van dode dieren te minimaliseren. Dierlijk vlees heeft een hoge dichtheid aan vetten en eiwitten wat erg belastend én verzurend is voor je lichaam. Dit geldt ook voor zuivel.

Streef zoveel mogelijk naar een plantaardig voedingspatroon met veel fruit en (rauwe) groente. Planten zijn licht verteerbaar en hebben een alkaliserend (ontzurend) effect op je lichaam. Dé weg naar optimale gezondheid en vitaliteit.

Just Vital

3. Gewoon niet bewegen

Omdat de mens gemaakt is om te bewegen – en dus niet om stil te zitten – is het gezond om een actief leven te hebben. Zo min mogelijk bewegen is daarom een hele efficiënte methode om ziek te worden. Dus als je zittend werk hebt, waarbij je alleen van je plek hoeft om koffie te halen of met de lift naar een vergadering moet, verhoog je jouw kans op ziektes en aandoeningen. Daarnaast zijn er natuurlijk meer manieren om ervoor te zorgen dat je zo min mogelijk beweegt:

  • Pak nooit de trap, maar ga in de rij staan voor de lift (of roltrap)
  • Gebruik voor alles een afstandsbediening
  • Zorg ervoor dat je geen fysiek inspannende hobby hebt
  • Pak ook voor kleine afstanden de auto
  • Vermijd lichamelijke arbeid
  • Kijk sport op de tv, maar doe dit zelf niet

Vitale tip
Probeer per dag minimaal een half uur intensief te bewegen. Wat intensief is is voor ieder anders, dus de intensiteit van de activiteit verschilt per persoon. Maar misschien nog belangrijker is om niet te lang achter elkaar stil te zitten. Probeer daarom elk uur dat je zit dit te onderbreken met een korte en intensieve beweging van een paar minuten – denk bijvoorbeeld aan opdrukken, squaten, buikspieroefeningen of gewoon ouderwets de trap pakken.

Just Vital

4. Kom weinig buiten en vermijd (zon)licht

Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens. Desondanks leven wij in het westen het overgrote deel van de dag binnen, waardoor men veel te weinig vitamine D aanmaakt. En juist een vitamine D tekort is gerelateerd aan ontzettend veel klachten en aandoeningen. Als je de kans op ziektes dus wilt vergroten, probeer dan zo weinig mogelijk buiten te komen en de zon te vermijden. Dit kun je doen door veel achter glas te werken (op kantoor), jezelf altijd in te smeren met (goedkope) zonnebrand, extra veel bedekkende kleding te dragen en je simpelweg niet in je zwempak durven te vertonen.

Vitale tip

In landen die rond dezelfde breedtegraad als Nederland liggen, is het moeilijk om het gehele jaar door voldoende vitamine D aan te maken. Vooral in de winter is dit zo goed als onmogelijk, zelfs als je een lichte huid hebt en veel naar buiten gaat. Voor een optimale gezondheid in Nederland zijn daarom supplementen met vitamine D onmisbaar (al is zonnebanken ook een optie). Laat de vitamine D in je bloedwaardes prikken en streef minimaal naar 75 eenheden vitamine D (calcidol) in je bloed. Zelfs de kans op (ernstige) ziektes kan hierdoor drastisch verminderen.

Just Vital

5. Bouw een verslaving op naar keuze

Een verslaving opbouwen is een makkelijk middel om je huidige situatie te vergeten en je op korte termijn gelukkig te voelen. Op langere termijn werkt het echter vaak averechts. Verslavingen zijn in de meeste gevallen namelijk allesbehalve bevorderend voor je gezondheid. Ze kosten veel tijd of geld en leveren veel extra (onnodige) stress op. In onze maatschappij zijn er echter meer dan genoeg middelen (en diensten) waar men verslaaft aan kan raken, dus er is keus genoeg.

  • Alcohol
  • Drugs (vooral de synthetische varianten, waaronder medicijnen)
  • Roken
  • Fastfood en snacks
  • (Social) media
  • Gamen
  • Overmatig sporten
  • Leven om te werken
  • Spullen kopen (shoppen)
  • (Vieze) filmpjes kijken op het internet
  • Etc.

Vitale tip

In een gewoon vitaal leven past geen verslaving, maar dit wil niet zeggen dat je het gebruik van bijvoorbeeld genotsmiddelen helemaal moet vermijden. Sterker nog, zo nu en dan gezellig een drankje doen met vrienden maakt juist gelukkig en moet je jezelf absoluut niet onthouden. Ook ‘iets’ gebruiken hoeft niet per definitie slecht te zijn, mits je gewoon in een goede gezondheid verkeert. Wat je echter te allen tijden moet voorkomen is dat je hier verslaafd aan raakt en je dus niet zonder hulpmiddelen kan vermaken. Pas daarnaast ook op met het kopen van onnodige spullen of diensten en verdoe niet teveel tijd op het internet of voor je tv.

Just Vital

6. Zorg voor een leven vol met stress

Zonder stress is de kans op ziekte nihil. Wanneer je lichaam langdurig stress ervaart raakt het vroeg of laat uitgeput, omdat dit ongelofelijk veel energie kost. En een uitgeput lichaam is veel gevoeliger voor het ontwikkelen van ziektes, omdat het onder meer je weerstand verlaagt. Veel stress hebben is daarom noodzakelijk om ziek te worden en daar zijn genoeg opties voor:

  • Zorg voor zoveel mogelijk schulden
  • Zoveel mogelijk bezitten
  • Leef in het verleden en toekomst, maar niet in het heden
  • Maar je meer druk om anderen dan om jezelf
  • Negatieve (traumatische) ervaringen niet verwerken
  • Maak ruzie en/of houd deze in stand
  • Trek je zoveel mogelijk aan van wat er gebeurt in de wereld
  • Zorg voor zo weinig mogelijk slaap en ontspanning
  • Het druk hebben op het werk, of een eigen bedrijf starten
  • Verzurende voeding eten
  • Doorslaan in ‘gezond’ leven

Vitale tip

Een stressvrij leven is onmogelijk. Kortdurende, acute stress zoals je eenmalig moeten haasten, is echter helemaal niet slecht voor je. Maar wanneer je 24 uur per dag gehaast ben, en stress dus chronisch wordt, dan beginnen de problemen meestal. De kunst is om enerzijds het aantal stressfactoren in je leven zoveel mogelijk te verminderen, maar om anderzijds je lichaam stressbestendiger te maken. Je lichaam ontgiften is daarbij een belangrijke sleutel: hoe ‘schoner’ je bent, hoe beter je lichaam en geest bestand zijn tegen stress.

Just Vital

7. Gebruik medicatie om klachten te onderdrukken

Als je klachten begint te ontwikkelen, gebruik dan direct medicatie zoals antibiotica, pijnstillers en ontstekingsremmers om deze te onderdrukken. Door juist deze signalen te negeren krijgen ernstigere aandoeningen, ziektes of blessures de kans zichzelf te ontwikkelen. Daarnaast worden medicijnen door je lichaam als toxisch ervaren, dus is er altijd kans op bijwerkingen. Pas je levensstijl en voedingspatroon dus niet aan, maar grijp naar de medicijnen – al dan niet op recept. Hierdoor worden jouw symptomen onderdrukt, zodat de oorzaak van de ziekte blijft bestaan en je afhankelijk wordt van de medische industrie (kassa!).

Waarom accepteren wij welvaartsziektes?

Vitale tip

Als je ergens last van krijgt of bepaalde klachten ontwikkelt is dit een signaal van je lichaam dat er iets niet optimaal in balans is. Makkelijkste manier om deze klachten te onderdrukken is met medicijnen, maar dit kan op de langere termijn nare gevolgen of bijwerkingen hebben. Het beste is om dit soort signalen serieus te nemen en per direct (maar stap voor stap) je leefstijl en voedingspatroon aan te passen.

Just Vital

8. Leef zo comfortabel mogelijk

Probeer alles wat je in het leven doet, zo min mogelijk moeite te laten kosten. Dit is gelukkig niet heel moeilijk, want de mens is geprogrammeerd om – als die kans er is – altijd voor de makkelijkste weg te gaan. Dat bespaart energie en is om te overleven wel zo handig. In onze moderne maatschappij is van overleven geen sprake meer en leven we heel comfortabel, met veel structuur en weinig nieuwe prikkels. Dit is een belangrijke manier op ziek te worden, omdat je lichaam hierdoor inflexibel wordt en daardoor slecht met veranderingen om kan gaan. De volgende tips zijn er zomaar een paar die je kunt toepassen – en misschien al doet:

  • Kachel altijd op 20 graden en in de zomer de airco aan
  • Ga nooit naar buiten als het koud is of regent
  • Laat je eten bezorgen en kook niet zelf
  • Doe geen nieuwe dingen en daag jezelf niet uit
  • Probeer geen nieuwe mensen te ontmoeten
  • Doe werkzaamheden die zo repeterend mogelijk zijn
  • Laat de techniek voor je denken
  • Ga op vakantie naar all-in resorts en/of waarbij je zelf niks hoeft te regelen
  • Eet op vaste tijdstippen, ook als je geen honger hebt

Vitale tip

Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe prikkels ervaart, door nieuwe dingen te doen en je comfortzone te verlaten. Koud douchen of een dag helemaal niks eten (intermittent fasting) zijn goede voorbeelden van prikkels die zwaar zijn voor je lichaam, maar je precies daarom gezonder maken. Sla bijvoorbeeld ook eens een maaltijd over, zet de kachel op 16 graden, ontdek een nieuwe hobby, leer jezelf iets nieuws aan, of probeer nieuwe mensen te leren kennen. Juist je lichaam af en toe uit balans halen zorgt ervoor dat je stressbestendiger – en dus gezonder – wordt.

Just Vital

9. Leef zo hygienisch mogelijk

Eigenlijk komt het hier op neer; hoe hygiënischer jij leeft, hoe minder weerstand je opbouwt en hoe gevoeliger jij gedurende het leven vatbaar bent voor ziektes. Ouders spelen hier waarschijnlijk nog de grootste rol in, omdat juist in de kinderjaren het aangeleerde immuunsysteem zichzelf ontwikkelt. Hoe minder je in die jaren in aanraking komt met (nieuwe) bacteriën, hoe lager je weerstand zal zijn. Dus als je nooit buiten speelt in ‘de klei’, je tig keer per dag je handen en gezicht wast, bang bent voor elke deurknop die je vastpakt, je altijd zeep gebruikt tijdens het douchen en mondspoelwater gebruikt, bouw je nooit en te nimmer een gevarieerde – en dus gezonde – bacterieflora op.

Vitale tip

Dat we zijn doorgeschoten in onze hygiëne lijkt me duidelijk, helemaal als je bedenkt dat de mens juist baat heeft bij een gevarieerde bacterieflora. Zo komt in steeds meer onderzoeken naar voren dat overdreven hygiënisch leven verband heeft met het ontstaan van (auto-immuun)ziektes en andere (huid)klachten. Dit wil overigens niet zeggen dat je na het snijden van een rauwe kip je vingers gaat aflikken, maar dat je dus ook niet voor elke aanraking je handen wast. Pas wel op met bacteriën in bijvoorbeeld het ziekenhuis, aangezien deze vaak resistent zijn tegen antibiotica door het overmatig gebruik hiervan. Maar in het ziekenhuis moet je sowieso niet komen.

Just Vital

10. Geniet NIET van het leven

Het allerbelangrijkste is uiteindelijk of je wel of niet van het leven geniet. Want je kunt nog zoveel gewoontes hebben die je ziek maken, als je desondanks een enorm leuk leven leidt is de kans dat je ziek wordt al veel kleiner. Niet kunnen genieten van de dingen die je hebt levert simpelweg veel stress op, wat je algehele gezondheid en welzijn natuurlijk geen goed doet. Dus als je ervoor zorgt dat je een hekel hebt aan de dingen die je doet, je de mensen om je heen niet leuk vindt en om wat voor reden dan ook baalt van jezelf, dan ben je al een heel eind om vroeg of laat ziek te worden. Hierdoor zullen de negatieve gedachtes in je hoofd zich blijven opstapelen, wat enorm uitputtend is voor je lichaam en geest. En dat kost veel onnodige energie waardoor je uiteindelijk gevoeliger wordt voor klachten, blessures en uiteindelijk ziektes.

Vitale tip

Je mentale gezondheid is een ongelofelijk belangrijk (en onderschat) aspect voor het wel of niet ziek worden. Als jij gewoon een leuk leven leidt met weinig stress, is de kans dat je ziek wordt simpelweg velen malen kleiner. En je kunt nog zo gezond leven, als je niet van het leven geniet doe je toch iets niet helemaal goed. Andersom is het echter wel zo dat klachten hebben of ziek zijn allesbehalve bevorderlijk is voor je kwaliteit van leven. Probeer daarom een balans te vinden tussen genieten en een gezonde levensstijl!

Just Vital

Ziek worden, met een beetje hulp van je genen

Het lijkt me duidelijk dat er genoeg manieren zijn waardoor je de kans op ziekte kán vergroten. En dus met nadruk op ‘kan’, want niet iedereen krijgt te maken met dezelfde klachten. Dat heeft alles te maken met je genetische gevoeligheid en programmering (zwangerschap) voor bepaalde kwalen; de één komt wat sneller aan, de ander krijgt sneller last van zijn of haar huid en weer iemand anders ontwikkelt bijvoorbeeld depressieve klachten. En helaas is dit ook het geval bij ernstige ziektes, waarbij het niet altijd even ‘eerlijk’ lijkt wie wel of niet wat krijgt.

Je levensstijl en bijbehorende omgevingsfactoren bepalen hoe jouw genen zich gedurende je leven ontwikkelen, zowel negatief als positief

Feit is echter is wel dat je levensstijl, en de daarbij horende omgevingsfactoren, een bepalende rol spelen bij het wel of niet ontwikkelen van klachten en ziektes. Dit wordt epi-genetica genoemd en is – in mijn eigen woorden – eigenlijk niet meer dan hoe je jouw genen beïnvloed gedurende je leven. Dit wil zeggen dat door jouw manier van leven ziektes kunnen ontstaan, maar deze ook kunnen genezen door diezelfde levensstijl aan te passen. We hebben simpelweg veel meer invloed op onze eigen gezondheid dan we denken en kunnen door een aantal vitale gewoontes aan te leren onze kans op ziektes drastisch verminderen. En dat heeft een direct gevolg voor ons welzijn en kwaliteit van leven, waar we in een goede gezondheid veel meer uit kunnen halen!

 

Ziek worden, met een beetje hulp van je genen

Het lijkt me duidelijk dat er genoeg manieren zijn waardoor je de kans op ziekte kán vergroten. En dus met nadruk op ‘kan’, want niet iedereen krijgt te maken met dezelfde klachten. Dat heeft alles te maken met je genetische gevoeligheid en programmering (zwangerschap) voor bepaalde kwalen; de één komt wat sneller aan, de ander krijgt sneller last van zijn of haar huid en weer iemand anders ontwikkelt bijvoorbeeld depressieve klachten. En helaas is dit ook het geval bij ernstige ziektes, waarbij het niet altijd even ‘eerlijk’ lijkt wie wel of niet wat krijgt.

Je levensstijl en bijbehorende omgevingsfactoren bepalen hoe jouw genen zich gedurende je leven ontwikkelen, zowel negatief als positief

Feit is echter is wel dat je levensstijl, en de daarbij horende omgevingsfactoren, een bepalende rol spelen bij het wel of niet ontwikkelen van klachten en ziektes. Dit wordt epi-genetica genoemd en is – in mijn eigen woorden – eigenlijk niet meer dan hoe je jouw genen beïnvloed gedurende je leven. Dit wil zeggen dat door jouw manier van leven ziektes kunnen ontstaan, maar deze ook kunnen genezen door diezelfde levensstijl aan te passen. We hebben simpelweg veel meer invloed op onze eigen gezondheid dan we denken en kunnen door een aantal vitale gewoontes aan te leren onze kans op ziektes drastisch verminderen. En dat heeft een direct gevolg voor ons welzijn en kwaliteit van leven, waar we in een goede gezondheid veel meer uit kunnen halen!

Gerelateerde blogberichten