Het Vitaliteitsprofiel

Het Vitaliteitsprofiel© van Just Vital is ontwikkeld om een beeld te geven van jouw levensstijl en vitaliteit. Hierbij spelen namelijk verschillende aspecten een rol, die als begrippen zijn verwerkt in het profiel. Elk begrip is waardeerbaar met een score, waardoor gezamenlijk een beeld ontstaat van jouw levensstijl. De test van Just Vital geeft hiermee inzicht in je eigen vitaliteit en op welke gebieden jouw aandachtspunten liggen voor een vitaler leven.

Vitaliteit
Vitaliteit
Gedeeld

Het profiel en jouw vitaliteit

Het profiel is opgedeeld in vier tegengestelde categorieën, namelijk gezondheid tegen welzijn en mentaal tegen fysiek. Aan de hand van deze verdeling zijn de bijbehorende begrippen in verhouding tot elkaar geplaatst in het profiel. De vier belangrijkste (epi-genetische) omgevingsfactoren die invloed hebben op jouw vitaliteit zijn geplaatst in de centrale assen, namelijk voeding, beweging, sociaal en nachtrust. Op de diagonale assen staan de overige begrippen, die een directe relatie hebben met deze omgevingsfactoren; conditie, ontspanning, zingeving en veerkracht.

Bij elk begrip hoort een vragenlijst die een gemiddelde score geeft van minimaal 1 en maximaal 5 punten. Deze score wordt vervolgens als figuur afgebeeld in het profiel. Dit maakt direct jouw eigen vitaliteit inzichtelijk en op welke gebieden je jezelf kunt verbeteren. Hoe groter het figuur is, hoe vitaler je bent – en hoe beter jouw basis is voor een succesvol en gelukkig leven. Wat succes en geluk voor jou betekent, mag je lekker zelf bepalen uiteraard.

Ontwikkeling Vitaliteitsprofiel©

Het Vitaliteitsprofiel© van Just Vital is ontwikkeld in samenwerking met verschillende therapeuten, coaches, (personal) trainers en overige specialisten, waardoor een universele methodiek is ontwikkeld. Vitaliteit is namelijk niet alleen wat je eet of hoeveel je sport, het is veel meer dan dat: Het is jouw levensstijl in het geheel, waarin alles wat je wel of niet doet een bepalende rol speelt.

 De begrippen van het Vitaliteitsprofiel© toegelicht

Vitale Voeding

Voeding

Voedingsstoffen geven energie en zorgen ervoor dat jouw lichaamsfuncties optimaal functioneren. Je voedingspatroon speelt daardoor een grote rol voor jouw gezondheid én vitaliteit. Maar niet alleen wat je eet is hierbij belangrijk, maar ook hoe en waarom je eet is bepalend. De juiste voedingsstoffen moet je namelijk niet alleen binnenkrijgen, het moet ook door jouw lichaam worden verteerd en opgenomen. Gezond eten is dus meer dan alleen groente en fruit, maar ook de tijd nemen voor een maaltijd en jezelf afvragen waarom je iets eet.

Jouw voedingspatroon en stress

Op elke maaltijd of eetmoment reageert jouw lichaam met een stress- en ontstekingsreactie. Allerlei processen komen hierdoor om gang, zodat het voedsel verteerd en opgenomen wordt. Je zult dus begrijpen dat wanneer je regelmatig (meer dan 3 keer) eet per dag, stress constant aanwezig is in jouw lichaam. Dit kost energie en gaat ten koste van andere lichaamsfuncties, waardoor klachten en ziektes kunnen ontstaan. Beter is om je spijsvertering tot rust te laten komen, door 4-6 uur tussen eetmomenten te laten. Hierdoor is er meer energie beschikbaar en worden voedingsstoffen juist beter opgenomen! Let ook op dat je niet te vaak belastende voedingsstoffen binnenkrijgt, want ook dit zorgt voor een extra ontstekingsreactie in je lichaam.

Vitale Conditie

Conditie

Jouw conditie is bepalend voor je gezondheid. Hoe beter deze is, hoe meer energie je hebt en hoe vitaler jouw lichaam is. Je uithoudingsvermogen, je kracht en je lenigheid zijn allemaal aspecten die de tekenend zijn voor de staat van jouw conditie. Daarnaast geldt; hoe fitter je bent, hoe beter jezelf kunt belasten met inspanning en hoe toleranter je bent tegen klachten, blessures en ziektes.

Jouw conditie en stress

Het verbeteren van je conditie en stress gaan moeilijk samen. Een stressreactie kost dusdanig veel energie, dat dit ten kostte gaat van andere functies in het lichaam, zoals bijvoorbeeld de vetverbranding of de spieropbouw. Conditie opbouwen, het uithoudingsvermogen verhogen, spiermassa opbouwen, of gewoon je algehele fysiek verbeteren, gaat dus altijd het beste met zo min mogelijk stress. Probeer daarom altijd te trainen vóórdat je gegeten hebt, niet andersom. Eten zorgt namelijk voor een stressreactie, waardoor onder andere je spieren minder functioneren. Daarnaast worden voedingsstoffen na het sporten veel beter opgenomen, voor een optimaal trainingsresultaat.

Vitaal bewegen

Beweging

Beweging heeft het menselijk lichaam nodig om zichzelf te onderhouden; het is ervoor gemaakt. Juist daarom is het zo belangrijk dat je voldoende beweegt of sport per dag. Want je kunt nog zo gezond eten, zonder de juiste en voldoende beweging haal je niet het maximale uit jezelf. Maar in onze huidige denkmaatschappij zitten veel mensen het overgrote dag stil, wat invloed heeft op onze vitaliteit. Voldoende beweging is uiteraard voor iedereen anders, simpelweg omdat iedereen ook anders is. Het gaat er daarnaast ook om hoeveel uur je per dag juist niét beweegt. Daar de juiste balans in vinden is één van de sleutels voor vitaliteit. 

Beweging en stress

Iedereen herkent het wel; na het sporten voel je jezelf een stuk beter. Dit komt omdat beweging een natuurlijk signaal is om de stress in het lichaam te verminderen. Juist daarom is sporten zo goed voor je. Maar andersom kan teveel sporten ook tot overspanning leiden, wat ook stress veroorzaakt. Topsport is hiervan een goed voorbeeld; regelmatig krijgen (top)atleten te maken met (chronische) blessures en depressies – vaak door overspannenheid. Voor jezelf de juiste balans vinden is dus van vitaal belang.

Vitaal Ontspannen

Ontspanning

Ontspanning, oftewel; hoe besteed ik mijn vrije tijd? In onze huidige maatschappij ervaren we steeds meer (langdurige) stress, maar lukt het ons tegelijkertijd steeds minder om te ontspannen. Ons stressniveau wordt daardoor hoger en hoger. Hoe jij je vrije tijd besteedt (of wat daarvan over is) is dus bepalend voor jouw vitaliteit.

Ontspanning en stress

Ontspanning is een tegenhanger van stress en daarom ontzettend belangrijk. Door te ontspannen verlaagt je stressniveau, waardoor je gemoedstoestand verbetert. Je kunt je vrije tijd dan ook maar beter besteden met dingen die je leuk vindt! Wat je ook doet, de activiteiten moeten in ieder geval geen nieuwe stresssituaties opleveren.

Vitaal Sociaal

Sociaal

Je sociale leven is uiteraard ontzettend belangrijk. Vrienden, familie en je eventuele relatie zijn namelijk bepalend voor je welzijn en gemoedstoestand. Een mens heeft nu eenmaal mensen om zich heen nodig – en als het even kan, ook nog eens de mensen die iets toevoegen aan je leven. 

Sociale stress

Mensen in een relatie en een leuke sociale kring, leven over het algemeen langer dan mensen die dat niet hebben. Maar andersom kan een stressvol sociaal leven ook ontzettend veel energie kosten. Als je veel energie in je vrienden, familie of relatie moet stoppen – en je krijgt dit niet terug – levert dit stress op, waar je uiteindelijk alleen je zelf mee hebt.

Vitale Zingeving

Zingeving

Misschien wel de belangrijkste vraag in het leven: Wat is jouw zingeving in het leven? Uit jouw dagelijkse bezigheden moet je voldoening kunnen halen, maar je moet er ook in uitgedaagd worden. Mensen die op een vitale manier oud worden hebben vaak één ding gemeen; ze hadden het gevoel dat ze een toegevoegde waarde hadden in het leven. Plezier hebben in de dingen die je doet is daarom ontzettend belangrijk.

Zingeving en stress

Als je dag in dag uit twijfelt over de staat van je eigen leven, je elke dag droomt om iets anders te doen, levert dit ontzettend veel stress op. Dit kost enorm veel energie, waardoor bijvoorbeeld de hersenen minder goed kunnen functioneren. Gevolg hiervan is bijvoorbeeld vermoeidheid, minder goed in je vel zitten, maar uiteindelijk ook (depressieve) klachten en ziektes.

Nachtrust

De kwaliteit van slaap is misschien wel het meest onderschatte aspect van vitaliteit. Maar juist slapen zorgt ervoor dat het lichaam herstelt van dagelijkse inspanningen en bezigheden. Stress, voedingspatronen, kunstlicht, tijdsgebrek en onze moderne levensstijl in zijn geheel, zijn echter allemaal aspecten die (negatieve) invloed hebben op onze nachtrust. Als de kwaliteit van slaap afneemt, herstelt jouw lichaam niet en functioneer je minder. Hoe beter je slaapt, hoe vitaler je bent.

Slapen en stress

Slapen is ontzettend belangrijk om het stressniveau in je lichaam te verminderen. Tijdens het slapen is het immuunsysteem namelijk actief om het stress- en ontstekingsniveau in het lichaam te verlagen. Ironisch genoeg zorgt juist een (te) hoog stressniveau voor een slechtere nachtrust, met als gevolg dat het immuunsysteem niet optimaal kan functioneren. De stress in je lichaam blijft dus aanhouden, waardoor je in een vicieuze cirkel kunt belanden.

Vitaal Veerkrachtig

Veerkracht

Hoe iemand met gebeurtenissen in het leven omgaat wordt bepaald door iemands stresstolerantie. Gebeurtenissen zijn namelijk altijd relatief; de één gaat er anders (of beter) mee om dan de ander. Hoe flexibeler je bent, hoe groter de capaciteit om jezelf aan te passen aan een nieuwe situatie. In balans zijn is daarom ontzettend belangrijk voor jouw vitaliteit, omdat het bepaalt hoe goed jij met de leuke en minder leuke zaken in het leven omgaat.

Jouw weerbaarheid tegen stress

Hoe stressbestendig iemand is hangt van twee dingen af; hoeveel stress heb je en hoeveel stress kun je tolereren. Sommige mensen hebben een ontzettend stressvol leven, maar kunnen hier desondanks wel mee omgaan. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals een goed voedingspatroon, voldoende sporten en bewegen, de juiste mensen om je heen, maar ook simpelweg iemands persoonlijkheid. Ook relativeringsvermogen speelt een belangrijke rol; wat voor de één een stresssituatie kan zijn, is voor de ander routine.

Gedeeld